Jak to sluší vašemu webu? Rozhovor s Andreou Grigerovou na téma výběr fontů – 1. díl

6.8. 2017 Martina Benáčková 783x

Možná to znáte. Tvoříte váš web a přemýšlíte, jaký text zvolit k nadpisům, k odstavcům, k názvům eBooků… Do toho ještě vybrat ty správné obrázky, nějaké barvy, aby to to nepůsobilo mdle, pak do poskládat dokupy…

A najednou zjistíte, že všechno patláte jedno přes druhé a když se na to ve výsledku podíváte, dojde vám, že to nemá žádný řád, žádný smysl a vy nevíte, co s tím :).

Nakonec nemůžete ani najít, co vám vlastně na tom designu vadí, vždyť jste přece vybírali všechno, co máte rádi, co vás nějak zaujalo, nebo jste dokonce použili drahé fotky z fotobanky a furt nic.

A váš web vystihuje jedno slovo – Galimatiáš 🙂

Trávíte nad tím hodiny a výsledek nikde. Okrádá vás to o čas, který byste mohli věnovat něčemu důležitějšímu, jako je tvorba hodnotného obsahu. Jste frustrovaní a naštvaní.

Prostě, ta radost z tvoření a z práce vzala nohy na ramena.

Zde si můžete přečíst, jak tu radost z práce zase dohonit a chytit

Uvařte si kafíčko a můžeme se do toho pustit.

V rozhovoru s Andreou Grigerovou (fontoložka) a Martinou Koláčkovou (skvělá amatérská webdesignerka) si můžete přečíst užitečné tipy, které vám pomůžou utříbit si v hlavě, co vlastně svým webem chcete sdělit. 

Andrea Grigerová

Andreinou vášní jsou fonty a dokáže přiblížit svět fontů ostatním lidem. Je přesvědčena, že ani ve světě online se nemusíme vzdávat neverbální komunikace – a tu v textu zprostředkovávají právě fonty. Pomůže vám, abyste byli autentičtí nejen obsahem, ale i formou svých textů a webů. Abyste dokázali jenom výběrem písma zabrnkat na tu pravou strunu a neodradili zákazníka nečitelným nebo nevhodným fontem. Prostě abyste se našli a aby si vás našli ti správní lidé.

Nejprve se zaměříme na písmo a jeho výběr. Proto jsem se nejdříve zeptala Andrey:

Jak velkou roli hraje zvolené písmo na webu. Co u člověka (návštěvníka) ovlivňuje

Výběr písma na webu hraje obrovskou roli. Každý text totiž náš mozek zpracovává jak z hlediska obsahového, tak i z hlediska vizuálního. Určitě víte, že mozek má pravou a levou hemisféru. No a levá hemisféra čte písmenka, spojuje si je do slov a přikládá jim význam, jaký určují právě ta slova. Řeší obsah textu a vyhodnocuje jeho pravdivost, smysluplnost, čtivost, atd.

Pravá hemisféra je úplně jiná. Když o nich mluvím na školení, přirovnávám pravou hemisféru k bylinkářce. Pro tu nejsou důležité k práci informace a data, ale pocity. Vnímá roční období, cítí vliv měsíce a rytmus přírody a naprosto přesně se dokáže rozhodnout, kdy je ten nejlepší čas na sběr bylinek. Pravá hemisféra je o pocitech, intuici a spojování si souvislostí, které rozumově nedokážeme postihnout.

A toto nám v textu poskytuje vybraný font.  Dává nám emoce, vidíme najednou za textem člověka, který s námi neverbálně komunikuje. Tlustý a výrazný nadpis? Nelíbí se mi, tlačí na mne. Nečitelné zdobné písmo? Pro romantičky pohlazení po duši, minimalisté znechuceni odchází.

Při vědomém výběru fontu dáváme do textu spoustu informací o sobě a oslovujeme tím přesně takové lidi, kterým bychom byli sympatičtí při osobním setkání. Nebo také ne. 🙂 Není za tím žádná alchymie, ale způsob, jakým mozek vnímá tvary, linky, barvy. Je to vlasně forma neverbální komunikace. Při mluvení gestikulujeme a zvyšujeme hlas, při psaní vybíráme různé fonty.

Jaké fonty se hodí k tobě a proč?

To je dobrá otázka :). Ale nedokážu na ní jednoznačně odpovědět. Ze zkušenosti vím, že někteří lidé fonty neřeší, protože jim to nepřijde důležité. Další je neřeší, protože se v nich prostě neorientují a neví, jaké vybrat. Jsou lidé, kteří je řeší hodně, ale nikdy neví, podle čeho vybrat ten pravý. A pak je malá část lidí, kteří naslouchají své intuici a fonty si podvědomě vybírají tak, že je v každé situaci podpoří.

A já jsem poslední kategorie – intuicí vybírám fonty pro každý svůj text, protože vědomě vím, co do nich chci vložit. Snažím se právě toto naučit i lidi okolo sebe. Takže odpověď zní: je pro mne těžké vybrat jeden font. Ale můžu to zobecnit. Mám moc ráda patkové fonty. Vůbec nejsou nudné a tradiční (nepředstavujete si prosím Times New Roman), když vyberete ty správné, dokážou vnést do textu hloubku a duši.

Má duše umělce tíhne k ručně psaným a kaligrafickým fontům, ale těch užívám jako šafránu. Jsou pro mne třešničkou na dortu, protože přesně vystihnou emoce. A v dlouhých textech, kde potřebuji, aby pozornost byla soustředěná k obsahu, sáhnu po čistém bezpatkovém písmu. Stejně tak v textech, které cílím na praktickou stránku čtenářů. Návody, studie, atd.

Nepoužívám tedy fonty úplně ve smyslu „jaké se ke mně hodí“, ale spíš „co jimi chci předat“.

Jaké fonty bys nejraději zakázala?

Žádné. 🙂 Nikdy nic nezakazuji, snažím se vysvětlit vhodnost a nevhodnost použití. Žádný font totiž sám o sobě není hrozný. Každý byl vytvářený pro nějaký účel a působí špatně jen v případě, kdy ho nevhodně použijeme. Jako kdybyste ve skvělých, pohodlných teplácích šli do divadla. Budete také vypadat hrozně. Přitom na tréninku je budou kamarádky obdivovat.

A to nevhodné použití je velmi široký pojem. Nejde jenom o cílové publikum (třeba to kudrlinkované písmo pro minimalisty), ale i o hierarchii textu (nadpisové písmo je v dlouhém textu špatně čitelné), kombinaci fontů (některé kombinace jsou nudné, jiné vražedné:).

Toto vše platí, pokud se bavíme o profesionálních fontech, které jsou placené nebo zdarma. Fonty, které vytváří amatéři bez znalosti typografických pravidel, doporučuji k použití maximálně k osobním účelům, které nebudete publikovat.

Co tě nejvíce odradí na webech nebo článcích ostatních lidí a firem, co se designu týče?

To, co na jednom webu působí jako katastrofa, tak na jiném může působit docela mile. Mohla bych vyjmenovat základní typografické nebo designové prohřešky, ale napadá mne, že nejdůležitější je, jaký z webu nebo textu na vás dýchne pocit. A v tomto případě mne nejvíc ze všeho odradí nesoulad, disharmonie.

Myslím tím to, že hned cítíte „tady něco hodně neladí“. Může to být písmo a obsah. Může to být písmo a barvy. Může to být styl vyjadřování a písmo.  Prostě když různé atributy textu (písmo, barva, obsah) jdou proti sobě. Poslední dobou mi hodně vadí i takové to „dám to tam, aby to bylo hezké“. I font může být samozřejmě „hezký“, ale pokud ta krása jde proti čitelnosti, nebo čtenáře mate, že se v textu přestává orientovat, tak tam nemá co dělat.

Web i text by měl být mnohem víc, než jen hezký. Takový ten prvoplánový „wow“ efekt jak je to pěkné za chvilku zmizí a když není nic za tím, tak text i web rychle opouštíte. Jako když vidíte krásně namalovanou a oblečenou ženu, ale když s ní promluvíte, tak je to hrůza. 🙂

Máš nějaký konkrétní případ, kdy změna fontu ovlivnila například prodej nebo zvýšenou návštěvnost?

Ano, nemám čísla, ale mám konkrétní případy, kdy změna fontu nastartovala další změny u klientů, které logicky vedly k zvýšené návštěvnosti webu a tím pádem i k větším prodejům. Třeba Petra Vymětalová. Při vypracovávání profilu podle fontů bylo jasně vidět, že Petra je analytický typ, myslí velmi logicky a je technicky zdatná. Ale stejně jasně bylo vidět, že uvnitř ní je skrytá velká kreativita, kterou potlačuje v rámci racionální odůvodnění „to jsou jen blbinky“.

Jakmile si dovolila pustit jí ven i jenom pouhou změnou fontu (obyčejný bezpatkový za kreativnější ručně psaný) v nadpisech, najednou se její kreativita začala projevovat i v jiných oblastech. Jako by se protrhla hráz. J Začala si kreslit ilustrace, vymyslela nový web Brouzdaliště pro IT blondýny a rozhodně už není suchý analyticko-technický typ. J

Petra sama napsala:Upravila jsem nadpisový font na mém webu. Nebudete tomu možná věřit, ale po té jednoduché vizuální změně se mi začalo o něco líp psát. Jakoby ty texty pak byly nějak víc moje.“

Další klienti oceňují, že se na svém webu po změně fontu cítí jako doma, svoji, nemusí si na nic hrát a daleko lépe se jim píšou články a komunikuje s klienty. Protože si je hledají lidé, kteří je berou takoví, jací jsou. Font dopředu podvědomě odradí lidi, kteří by byli potencionální nespokojení klienti nebo kritici. Druhá věc je, že změna fontu často přichází s většími změnami na webu. Někdy je font začátek, někdy poslední bod změn, ale určitě právě toto zdokonalování vede k větší návštěvnosti.

U samostatných textů je to trošku jiné. Změna fontu může přispívat k lepší čitelnosti, orientaci v článku a zdůraznění hlavní myšlenky. A když se čtenář lépe orientuje v článku a pochopí jeho hlavní účel „toto si zapamatuj“, nebo „toto kup“, tak ví, co má dělat.:-)

Andrea Grigerová, fontolog

www.psychologiefontu.cz

Díky Andrejko za tvoje skvělé a praktické odpovědi. Věřím, že vás donutily k zamyšlení a pomohly vám s představou, jaké fonty byste měli volit vy sami, abyste oslovili ty lidi, které opravdu chcete.  Pokud si nebudete vědět rady, už víte, na koho se můžete obrátit. 

V dalším dílu si můžete přečíst, kde hledat fotky, jak skládat věci dohoromady na vašem webu, nebo třeba kde můžete tvořit různé designové prvky a hledat inspiraci.

To vše najdete v rozhovoru s amatérskou (a moc šikovnou) milovnicí designu, Martinou Koláčkovou (www.martinakolackova.cz)

 

 

Její záliba je zachycování krásných míst, lidí nebo okamžiků. Pomáhá lidem vytvářet krásné weby pomocí jejích fotografií. Formou balíčků fotek na míru. Její příběh si přečtěte zde >> Martina také vytvořila fotobanku ZDARMA, aby z její lásky k focení mohli těžit i ostatní. V tuto chvili pracuje na vlastní fotobance a vytvoření návodu, Jak si sám vytvořit vlastní e-shop.
Komentáře
  • Fotek na web není nikdy dost. Stáhněte si 50+7 fotografií zejména z Česka z Walesu a z cest. Najdete zde hlavně různé detaily, květiny, západy slunce a přírodu.