Otveřu tady téma, které je pro mě teď hodně aktuální a možná i pro některé z vás. A to je?
Jak podnikat zdravě a stabilně
Upřímně, poslední dobou se cítím vyhořelá z toho, že mám pocit, že musím shánět pořád nový a nový klienty, protože moje služby jsou jednorázové, brandové focení a tvorba webů a nemám v portfoliu žádnou dlouhodobou spolupráci, kromě online kurzu Web za 4 týdny, kde jsme tohle téma dneska taky s holkama otevřely.
Všichni máme tendence na sítě dávat jen věci, které jsou hezké a veselé, ale jako v životě se necítíme pořád happy, tak i v podnikání jsou období, která nás vedou k bilancování, přehodnocování, pochybování a prostě dolů do toho bahna, kam se nám ne vždycky úplně chce, ale je to potřeba.
Já například mám poslední dobou pocit, že se pořád za něčím honím. Sdílím to proto, že vím, že nejsem sama a třeba ti tohle sdílení ve tvým podnikání pomůže. Minulý rok byl pro mě pracovně hodně úspěšný, vydělala jsem si hezké peníze, měla jsem skvělé klienty, ale zároveň jsem fakt hodně pracovala, klidně do 2-3 do rána, něketý týden skoro každý den, někdy i víc než 12 hodin, až tak, že jsem skoro vyhořela a chtěla jsem se na to vykašlat a nechat se zaměstnat.
Připadala jsem si jako křeček v kolečku, jen jsem fotila, makala na webech osatních.
a vůbec jsem si neuděla prostor na to zastavit a se říct si, kam to svoje podnikání chci vůbec směřovat
Takže se prostě nikam neposouvalo, logicky.
Vůbec mi nedošlo, že je to díky tomu, jak nestabilně mám udělanou nabídku služeb a produktů. Že mi v portfoliu totálně chybí nějaké dlouhodobé spolupráce, keré by mi zajistly pravidelné cashflow a já nemusela mít pocit, že musím makat jako blázen každej měsíc, abych byla finančně v pohodě, i když reálně jsem byla víc než v pohodě, sáhla jsem si párkrát i na stoticísové výdělky poprvý v životě, ale tahle nejistota mě stejně semlela a ty peníze za to vůbec nestály a ani vlastně nevím, kde teď jsou, a bylo to na úkor mého zdraví, rodiny i partnerství, které šlo do háje. Takovéhle toxické podnikání a chování v podnikání má dopad na tebe, na tvoje zdraví, na tvoji rodinu, partnera a včechno. A to nikdo z nás nechce, v tomhle případě je možná lepší se nechat zaměstnat a být v pohodě.
A nebo si přostě říct, že už to potřebuju jinak a nebát se udělat ty změny. I za cenu toho, že nějaký čas si třeba nevydělám tolik.
Já ti dneska řeknu, jak ti web může pomoci ke zdravějšímu podnikání a co mám třeba v plánu letos udělat já, aby to podnikání bylo stabilní a bylo mi v něm dobře.
Když jsem se pustila do podnikání, byla jsem nadšená, chtěla jsem pomáhat druhým a zároveň si vytvořit svobodu. Jenže minulý rok se stalo to, že
místo svobody jsem měla spíš vězení
Klienti, zakázky, práce do noci. Do toho rodina, děti a milion dalších věcí a z něčeho, co měla být svoboda se stala otročina. Přátele jsem za celý týden skoro neviděla, zvládala se jentaktak ráno jít projít nebo si zacvičit jógu a to bylo všechno, pak už jen práce a děti.
Došlo mi, že takhle to dál nejde. Chci podnikat způsobem, který mi bude dávat smysl a bude udržitelnej. Protože zaměstnání by mi nikdy nepřineslo takový způsob seberealizace, autenticity a přímého dopoadu na ostatní a já jsem si uvědomila, že ttohle nechci opustit.
Web je v tomhle ohledu klíčový nástroj,
tak jsem začala přemýšlet, jak ho nastavit, aby mi v tom pomohl. Ještě jsem to neudělala, ale všechno si sepisuju a upravuju zatím na papíře.
Protože Co pro tebe znamená podnikat zdravě?
Možná to pro tebe bude něco jiného, ale pro mě to je, že cítím ve svém podnikání stabilitu, zároveň mám pocit seberealizace, smysluplnosti, pozitivní dopad na ostatní, naplnění a to, že to podnikání je tady pro mě, že mám čas na svoje koníčky, rodinu a přátele.
Podnikat zdravě znamená najít balanc mezi tím, co chceš, co zvládneš, a tím, co je potřeba. Den má jen 24 hodin, a je faktstěžejní zaměřit se na to, co je pro tebe opravdu to podstatný teď. Stabilita v podnikání je o tom, že víš, že vyděláš dost na to, abys nebyl/a ve stresu. A taky je to o tom, aby tě tvoje práce bavila a dávala smysl nejen tobě, ale i tvým klientům a by se tvoje podnikání rozvíjelo a posouvalo.
Jak to všechno zohlednit na webu?
Web je často to první, co tvoji klienti uvidí. Proto by měl být jasný, přehledný a měl by ti v tomhle opravdu pomáhat.
Já jsem si řekla, že chci mít alespon 1 dlouhodobou spolupráci na pravidelné bázi s nějkaou menší nebo střední firmou nebo i jednotlivcem, který mě bude schopný platit pravidelně určenou částku. Proto na svém webu potřebuju vytvořit takovou nabídku a dát o ní vědět.
Chci dlouhodobé spolupráce i s klienty, kterým tvořím web. Ty musím vymyslet, aby to bylo maximálně užitečné pro všechny.
Chci fotit víc eventů, protože mě to baví, fotit dokument a potkávat se více lidmi a nemám to ani na webu. Takže si to musím dát na web. A taky chci rozjet víc focení a natáčení na sítě a focení produktů. A pro to taky podnikám teď určité kroky, co se hlavně vzdělání týká.
Udělej si jasno Zamysli se nad těmito otázkami:
- Co tě opravdu baví? Jakou máš ve svém podnikání vizi? Jaké služby chceš a potřebuješ nabízet, aby tvoje podnikání bylo zdravé.
- Kolik chceš měsíčně vydělat a jakou máš kapacitu s ohledem na to, že den má 24 hodin a ty máš domácnost, děti, kroužky, svoje koníčky, manžela, atd.
- Jaké spolupráce hledáš a co naopak jž nechceš dělat? A podle toho si urpav nabídku na webu.
- Nabídni služby, které budou odpovídat tvojí kapacitě a přinesou ti stabilní příjem. Opakující se služby.
- kurzy nebo třeba kluby jsou taky skvělou cestou, pokud nechceš dlouohodobé spolupráce s individuálními klienty.
- Prostě si to nastav ,tak jak potřebuješ. Neboj se toho. Nemusíš to dělat jako všichni ostatní.
- A pokud chceš dlouhodobé spolupráce, nastav si třeba hned od začátku nějakou pravidelnou pevnou minimální částku, kterou prostě dostaneš a ne že budeš čekat, na kolik hodin se to tenhle měsíc podaří. Tenhle systém je výhodný pro toho, kdo ti práci dává, ale ne pro tebe. Dej se na první místo.
- Dej webu jasnou strukturu Tvůj web by měl klientům maximálně usnadnit cestu. Zjednoduš proces objednání a celé komunikace, ať nemarníš čas sobě ani klienetům.
Od té doby, co mám na webu Calendly a možnost objednat se na konzultaci zdarma, jsem měla za poslední měcíc 4 nové klienty, aniž bych s nimi musela před tím cokoliv domlouvat a řešit.
- Směřuj lidi tam, kam potřebuješ a uzpůsob tomu svůj web, nabídku, poskládní a výběr bloků na úvodce, výzvy k akci a následně podle toho uprav svůj marketing.
Neboj se říct si o pomoc
Neboj se říct o pomoc a zkonzultuj svoje problémy s nějakým zkušeným makreťákem, který ti pomůže služby poskládat a poradit ti, jak k nim seženeš klienty. A nebo zkontaktuj kouče, který tě navede k tomu, co dál.
Podnikat zdravě a stabilně není o tom, že děláš všechno perfektně a stejně jako všichni ostatní. Je to o tom najít si vlastní cestu, která ti bude dávat smysl.
A tvůj web ti v tom může být obrovským pomocníkem.
Díky, že jsi četl/a! Jestli máš nějaké otázky nebo chceš sdílet svůj příběh a zkušenosti, a co ti pomohlo, budu moc ráda, když se ozveš na info@martinabenackova.cz. A pokud budeš potřebovat pomoct s webem nebo s fotkami, jsem tady.
Chceš, aby tvůj web byl nejen hezký, ale i funkční?
Vytvořím nebo redefinuji ti web, poskládáme na něj společně služby, a produkty, aby to dávalo celé smysl a tvořilo ti to zdravé podnikání.