Jak to sluší vašemu webu? Rozhovor s Martinou Koláčkovou na téma web designu – 2. díl

V minulém díle jsme se podívali na fonty, dneska si počteme o webdesignu :). Můžete se dozvědět užitečné tipy, kde například hledat inspiraci, v čem tvořit různé designové prvky nebo kde hledat fotky.

Budu se ptát Martiny Koláčkové (amatérská webdesignerka), jak to má ona sama s tvorbou webu, obalů eBooků a celkově s designem. A kdo je vlastně Martina?

Martina Koláčková

Její profesí je už několik let personalistika, na kterou se dívá z pohledu celistvosti. Když si loni sama vytvořila svůj web a e-book, začali ji oslovovat další lidé s prosbou o tvorbu 3D obalů na e-booky.  Ač by se zdálo, že to spolu vůbec s personalistikou nesouvisí, není to tak. V obou případech se musí „navnímat“ na požadavky zákazníka a vystihnout to nejdůležitější (slovně nebo formou grafiky).   Její práce se mnou rezonuje, a proto jsem se ji rozhodla vyzpovídat.

 

Na jaké provky se soustředíš, když vytváříš design webu a e-booku

Nedá se říct, že jsou to prvky. První informaci, kterou potřebuji znát je, jaké emoce má ten produkt u zákazníka vyvolat. A ne proto, aby ho oklamal, ale naopak, aby byl autentický. Aby obsah a jeho zacílení korespondoval s tím, co člověk cítí a očekává, když obal nebo web uvidí.  Dobrý produkt bez dobrého obalu zůstane nepovšimnutý, krásný obal bez kvalitního produktu si znovu nikdo nekoupí (možná ho i vrátí, protože očekávání nebylo naplněno).

Se svými klienty si povídám, abych třeba i zjistila, že ve skutečnosti možná chtějí něco jiného, než si na začátku mysleli. Vnímám, jak o produktu mluví a co je pro ně důležité. A pokud jde o e-book, alespoň kousek si z něj přečtu. Někdy dostanu i celý a lépe tak navnímám jeho podstatu, kterou pak můžu promítnout do obalu.

To, že jiný design bude mít businessové prostředí, jiné meditace nebo třeba oblast kolem dětí, je zřejmé. Téma souvisí také např. s barvami a jejich teplotou (sytostí).  Jestli se mi to daří, můžete sami posoudit zde.

Kde hledáš inspiraci, když tvoříš?

Já hledám inspiraci úplně všude kolem mě a pořád. Při tvorbě obalů e-booků nejdu striktně logikou, ale jsem tzv. ve flow…… už mi v hlavě samy naskakují obrázky, tipy a barvy, které mi k tématu korespondují a postupně se to všechno skládá…..jako bych udělala krok a viděla další věci za obzorem, které na začátku nešly vidět. A takto pak vznikne několik návrhů z nichž výsledný výběr je na autorovi.

Přiznám se, že ve svém věku už nedokážu říct, jakou část jsem dostala do vínku a jakou si postupně vypilovala.  Řekla bych, že jsem perfekcionista hledající harmonii.  Moc rádi s mužem a teď i dcerami cestujeme do končin, které neznáme a necháme se unášet a inspirovat.  Samozřejmě velmi často fotím a tím i sleduji jednotlivé detaily, které tvoří to, jak na nás působí celek. Právě nedávno jsme byli v Andalusii a všechno krásně ladilo….a to i přes to, že na můj vkus jsou tu domy moc členité, okrasné apod. Ale tím, že je to všechno v jednom stylu, působí to harmonicky.

Výborná inspirace k čemukoliv v oblasti designu je Pinterest.  Pokud např. zařizujete nový dům, pak je skvělé procházet fotky a dávat si do svého alba všechny ty, které vás „něčím“ zaujaly. Když si pak dáte ten čas a budete si ty svoje prohlížet, zjistíte, v čem se shodují a co na vás tak dobře působí. Jen pozor – hodně fotek je krásně stylisticky sladěných, a když si koupíte do stávajícího prostoru třeba jen jednu lampu dle obrázku, budete zklamaní, protože málokdy bude vypadat tak dobře v prostředí, pokud máte zbytek domu zařízený v jiném stylu.  Prostě ji vytrhnete z kontextu a nebude to ono.

Co tě nejvíce odradí na stránkách jiných lidí

Neupravenost a disharmonii. Pokud se podívám na stránku tak mě buď osloví nebo ne …. Asi jako u všech návštěvníků webů.

Někdy ji hned zavřu, jindy mi bleskne hlavou, co mi bije do očí. Bývá to patlání všemožných prvků dohromady (každý pes jiná ves), které spolu vůbec nekorespondují a nedávají logiku. Příliš barev, které se buď nehodí k tématu anebo neladí společně. Nevhodné a nečitelné písmo (např. jsem vysazená na Comic Sans).

O jaký dojem návštěvníka usiluješ, když si fotíš vlastní fotky na blog a jaká je tvoje oblíbená fotobanka

Hmm, já vlastně fotím v okamžiku, kdy mě něco zaujme (patřím mezi ty, kteří mají problém vybrat jednu fotku z tisíce J). Když mě pak inspiruje nějaká věta, citát anebo potřebuji doplnit blog, tak si projdu svoje fotky a vyberu pocitově tu, která mi ladí s textem. Pak ladím i typ písma a jeho barvu.

Protože obor personalistika je hodně o lidech (a ty já moc ráda nefotím – kromě mých dcer), tak využívám fotobanky. Nejčastěji to je známý Pixabay anebo Canva.

 

Rozhovor je u konce, Marti, moc děkuji za tvoje užitečné vhledy plné osobní zkušenosti a praxe. To já mám ráda a doufám, že i vy, kdo jste si rozhovor přečetl.

Přeji si, aby vám zase o krůček pomohl, aby váš web byl čitelnější, oku milejší a taky, aby byl úspěšný, to je, o co tu jde :).

Někdy i malé změny mohou vyvolat změny velké nebo posun někam, kam bychom si nedovedli ani představit.

A teď se můžete zeptat na jednu, možná stěžejní otázku ohledně vašeho podnikání…

Komentáře