Můj příběh o cestě ke zdraví a k sobě

18.3. 2020Martina Benáčková128x

Jsem sice fotografka, ale taky jsem člověk, který čelí různým životním výzvám, jako každý z nás, obzvlášť v této situaci, kdy se učíme srovnat s coronavirem, záměrně nepíšu bojovat, protože boje fakt k ničemu nevedou. Opatření samozřejmě ano. Rozhodla jsem se, že se s vámi podělím o svůj příběh na cestě ke zdraví.

Ve cca 25 letech mi byla diagnostikována Crohnova nemoc (autoimunitní zánět sliznice trávicího traktu), je to můj největší učitel, který mě od té doby provází. Je to takový kompas, který mi ukazuje cestu. Věřím, že až ho nebudu potřebovat, tak odejde. Ale to jsem se naučila až časem, přijmout nemoc s respektem jako dar, něco co je tu pro mně, co mi něco říká a ukazuje, jen je potřeba poslouchat. A to stejné platí v situaci dneska.

Když se sami sebe zeptáme, co můžu udělat já, abych žila víc v souladu, mysl začně produktovat spousty nápadů. Je fajn je poslechnout. I když se jedná „jen“ o to, co dělám sama pro sebe a bude to znamenat, že si teď v klidu užiju čas s rodinou, budu víc spát.

Je toho spousta, co můžeme, i když zrovna nemůžeme do kina a toulat se po nákupácích – možná, že to je ten dar. Že můžeme být v klidu doma, aniž bychom měli pocit, že nám něco utíká nebo že musíme někam něco… teď je ten prostor dělat věci, co odkládáme až na někdy.

Samozřejmě, je úžasné udělat co můžu i pro ostatní jako ušít roušky, šířit pozitivní náladu, sdílet příběhy s dobrým koncem, tipy, jak se vyléčit z nachlazení, zavolat nejbližším, ale pokud nemám kapacitu, je to v pořádku, není potřeba mít kvůli tomu výčitky. Myslím, že bohatě stačí, když každý za sebe udělá to, co považuje v danou chvíli za nejlepší. A pokud se zeptáme, naše tělo nám řekne, co teď nejvíc potřebuje.

Já jsem se rozhodla sdílet příběh o tom, že je možné být s Crohnovou nemocí bez léků a regulovat ji stravou. Už přes 2 roky držím bezlepkovou dietu, nyní už ne tak stritkně, občas si dám mouku, třeba na návštěvě nebo když dostaneme buchtu od babičky.

Omezuju cukr (což se mi daří ze všeho nejméně), a taky stres. Tyhle 3 věci mi pomohly zastavit nekonečné průjmy a hlen s krví ve stolici. Ne, nejsem ještě úplně vyléčená, pořád mě trápí třeba nadýmání (víte, co to je, když sedíte v kině a nemůžete si prdnout, asi tak 10x :)), ve střevě mám ještě dle kolonoskopie pár vředů, ale už to rozhodně není v tom stavu jako dřív. Neříkám, že to funguje pro všechny, každý jsme jiný a musíme si najít svoji cestu a svůj stravovací styl. Rozhodně vše nefunguje pro všechny.

Myslím si, že důležitější je ten princip, že člověk převezme zodpovědnost za svoje zdraví.

A tam se můžou inspirovat všichni. A co to u mně nastartovalo? První návštěva po kolonoskopii, kdy mi lékař řekl, že co jím nemá na tuhle nemoc vliv, že ho trápí zažívaní taky a funguje, předepsal mi kortikoidy a Asacol (u kterého prý mimochodem nebylo nikdy výrazně prokázané, že funguje) a pozval mě na další kontrolu za měsíc. Léky jsem si nikdy nevzala po přečtení příbalového letáku, hlavně seznamu vedlejších účinků, a tenhle doktor mě v jeho ordinaci už neviděl, vzhledem k tomu, že mám vystudovanou výživu, bylo mi jasné, že co řekl, není pravda.

Pokud máte lékaře, kterému důvěřujete a je přístupný k diskusi namísto nařízení, není důvod proč to nekonzultovat. Já takového našla díky kamardáce až později a jsem za to fakt vděčná.

Ale tehdy začala moje cesta za uzdravením.

A pokračovala i uzdravováním mého syna Adámka, který měl ve 3 letech úplně stejné příznaky, jen jsem ho na gastroenterologii už nevzala. Ve 3 letech jsem mu nechtěla nechat dělat kolonoskopii a honit ho po vyšetřeních. Šli jsme na imunologii, kde jsem se domluvila s lékařem, který mi bezlepkovou dietu sám od sebe doporučil. Adámkovi napsal „papír“, že je alergický na pšenici a on mohl mít ve školce bezlepkovou svačinu, ano, takhle úsměvně se to někde musí řešit, pokud nechcete školkové stravování.

Dokonce jsem se obrátila i na léčitele, protože v opravdu zoufalých situacích člověk udělá cokoliv, aby zachránil svoje dítě, když vidí, jak z něj jdou jen hnědá voda a průhledné hleny, je vyhublé a jeho tělo nepřijímá živiny. A musím říct, že ten večer po návštěvě Adámek poprvé v životě, a zatím i naposledy zvracel, a od té doby, a s dodržováním bezlepkové diety nemá zažívací problémy. A teď už si taky dá rozumně cokoliv. Musím říct, že to byly jedny z nejtěžších chvil v mém životě, ta bezmoc, i když máte vystudovanou zdravotnickou školu, univerzitu, kde jste se zabývali výživou a pár let praxe s nemocnými lidmi a je vám to k ničemu. A vůbec netuším, proč to u něj takto propuklo. V tu dobu jsem se už já stravovala bezlepkově a všichni jsme jedli vcelku zdravě.

Mám čím dál silnější pocit, že cesta k léčbě chronických nemocí vede jinudy než jak jsme zvyklí.

Poté, co jsem zhlédla letošní Heal Summit, největší onlinke kongres o zdraví na světě, kde se hodně mluvilo třeba i spontánním uzdravení a placebo efektu, který má často hodně podobný efekt jako samotný lék, nebo o tom že jen 5% nemocí jsou genetika, zbytek životní styl, začínám být pozitivní, že je nás takových víc, co mají potřebu hledat jiné cesty. Padla tam věta, která se mnou hodně zarezonovala. Zaměřujeme se na nemoc, ne na zdraví.

Věnujeme se všem možným nemocem, jak je diagnostikovat, jak je rozpoznat, jak je léčit, je to tak nastavené, což je na jednu stranu super. Ale kde je zdraví? Jak uchovat nebo navrátit zdraví a dlouhověkost? Kam má člověk jít, když se chce naučit, aby byl zdravý?

Rozhodli jsme se rozdělit lidské tělo, kde vše funguje v synergii a je propojené, do několika oborů, a každý jede zvlášť. Kde jsou sovislosti? Bez pochopení celku je hledání příčiny v postatně nemožné.  A tak se léčí příznaky, ale příčina zůstává.

Také jsme se rozhodli rozdělit emoce a způsob myšlení od samotného těla a neřešit je často vůbec. Tělo je celek, funuje nám všechno dohromady, všechno spolu-pracuje a vytváří jednotu, prý jsme shluk buněk, bakterií, virů a parazitů, kteří spolu fungují dohromady. Řešení je podle mně nastolovat neustále rovnováhu a brát tělo jako celek, s jeho prožíváním, vzorci myšlení, stravou, fungováním, životním stylem, kondicí, vztahy, zázemím, dispozicemi, protože to ovlivňuje všechno.

A já dostávám silnější a silnější pocit, že spousta nemocí začíná opravdu v naší hlavě.

Od malička jsem měla pocit méněcennosti, že nejsem dost dobrá, měla negativní myšlenky o sobě, o světě a to k mému stavu rozhodně nepomohlo k tomu, jak jsem se cítila fyzicky. Proto tuším, že nemoc, kterou jsem měla začala někde na této úrovni. Ale donutilo mě to na sobě pracovat a díky bohu s tím něco dělat. Ještě nejsem ve fázi, kde bych to rozklíčovala, ale jsem rozhodnutá to nevzdávat :).

Věřím, že i současná situace nám nabízí možnost věci revidovat a měnit hodně zaběhlé stereotypy v lepší.

Nemám recept na zázračnou pilulku, protože ta je pro každého jiná a rozhodně to není jedna věc. Taky nejsem pořád 100% zdravá, i když po cestě k udržení zdraví neustále pátrám a objevuju nové a nové věci a je to moje vášeň. Testuju, co funguje, co ne, je to možná celoživotní proces. Ale rozhodla jsem se sdílet tipy na věci, které mně osobně v životě pomohly, třeba budou užitečné v této době i vám. Nevím, jestli budou účinné i na našeho kamaráda Covida, ale zkusit se má všechno, a hlavně, důležitý je i záměr, kam směřujeme pozornost, to roste.

Ja si volím zaměřovat pozornost na zdraví.

Při nachlazení mi funguje:

  • Pít tymiánový čaj a v případě suchého a dráždivého kašle dělat tymiánové inhalace

Inhlalace: Nasypete 2 rovné lžíce tymiánu do středně velkého kastrolu nebo misky a zalejete vroucí vodou. Sednete ke stolu, přikryjete si hlavu ručníkem a 15 minut dýcháte nosem i pusou, na střídačku. Po skončení chvíli doporučuju zůstat zabalená v ručníku nebo nasadit čepici do vychladnutí. Opakovat ráno a večer, klidně i přes den, pokud je kašel fakt dráždivý. Funguje to skvěle.

  • Namáčet nohy v horké vodě (můžete přidat sůl)

Já často mívám při nachlazení studené nohy, a dát si je do kýble s horkou vodou mi dělá opravdu dobře, zmírňuje to průběh, dělám to alespoň jednou denně.

  • Přírodní vitamin C ve zvýšených dávkách
  • Zázvorový čaj s medem a citronem
  • Sirup z cibule a medu je taky super na jakýkoliv druh kašle a zánět dutin

Nakrájíte cibuli na malé kostičky, zamícháte do ní lžíci medu a necháte pustit šťávu. Tu pak po lžičkách celý den pojídáte.

  • Při rýmně nebo zánětu dutin  je fajn pořídit si v lékárně konvičku na výplach nosu a proplachovat dle návodu převařenou Vincentkou, nebo vodou se solí. Tento tip mám od kamarádky a praktikuju pravidelně i při zánětech dutin na které trpím. Fakt to není tak hrozný, jak to vypadá.
  • Beru na doporučení i homeopatikum Silicea 30 CH
  • Piju hodně teplé vody pomalu během celého dne, někdy přidám citron
  • Piju i čaj z Vilcacory 
  • Začínám se čím dál víc zajímat o čínskou medicínu a ayurvédu (i když o Číně teď hodně z nás sylší asi neradi :), ale když už je tu něco víc jak 5000 let, mám za to, že by to mohlo fungovat)

Při posledním zánětu středního ucha u dcery Elišky jsme to místo antibiotiky vyřešili čínskými houbami, více informací můžete najít v čínském herbáři zde, Shusslerovými solemi, a vyřešili jsme tak problémy se sluchem, které měla dlouhodobě i po loňském zavedení ventilačních trubiček. Slyší tak, jako už pár měsíců ne. A ano, byli jsme před tím opět u léčitele, kvůli nedoslýchavosti, pokud si chce ještě jednou někdo poklepat na hlavu :).

Není to cesta pro každého a za všech okolností a ani ji nedoporučuji, jen poukazuji na to, že jsou případy, kdy to může jít i jinak než, že si odrovnáte kvůli uchu celé střevo, a to jsem zrovna teď nechtěla riskovat.

  • Snažím se víc odpočívat a spát
  • Mořská sůl do nosu, nejspokojenější jsem se značkou Quixx.
  • Pouštím si hypnoterapie, meditace a vizualizace, i když jsem zdravá

To je oblast, která mně zajímá čím dál víc. Hodně se o ni na Heal summitu mluvilo a já začínám být víc a víc přesvědčená, že spousta zdravotních problémů vzniká z podvědomí.

Dřív jsem byla fakt racionální člověk. Ale člověk zjišťuje, že ví, že nic neví a tak je otevřený všemu a před tím, než si řeknu, to je blbost, tak se jen zeptám, a co si z toho můžu odnést já? Pokud to čtou někteří moji kamarádi, asi si teď myslí, že mi už úplně hráblo. I tak s tím jdu ven :).

Když už, tak už. Rozhodla jsem se s vámi neplánovaně sdílet i vizualizaci, kterou jsem si nejdříve natočila sama pro sebe po inspirování přednáškou Davida Hamiltona PhD., který původně pracoval jako chemik na vývojích léků na rakovinu a srdeční onemocnění a pak trochu divertoval na jinou dráhu. Zveřejňoval podobnou vizualizaci na summitu a mě se tak líbila, že jsem si ji vytvořila pro sebe, abych ji mohla poslouchat.

V této situaci třeba pomůže i někomu z vás se uklidnit a naladit. Jde využít jak pro akutní onemocnění tak chronické. Testuju ji teď sama na sobě při nachlazení, pomohla mi, když mě předevčírem bolelo v krku, nebo alespoň já tomu věřím, a o to jde :). Je to vizualizace, která vychází z kvantové fyziky, pomáhá uzdravovat na buněčné úrovni. Třeba vám bude k užitku,  i když není natočená ani namluvená dokonale. Najdete ji na konci článku. 

Neříkám, že si nikdy nevezmu prášek z lékárny, to opravu ne. Proti chemickým lékům nic nemám a když mě opravdu hodně bolí hlava, tak proč trpět. Ale rozhodně nejsou první volbou. Spíš poslední.

 

Co doporučuju celkově

  • Půst

Zjistíte, že se vůbec nic nestane, když nebudete jeden den nic jíst, naopak se vám úžasně uleví, když to vydržíte 2 dny, je vám naopak čím dál lépe, a máte víc energie, obzvlášť, když na člověka něco leze, je fajn nechat tělo odpočinout a soustředit se na vypořádání se s nemocí. Kdybych na to měla vůli, zkusila bych i déle, ani zvířata nežerou, když je jim špatně, ví proč. Věřím, že by mi to prospělo i delší dobu, třeba se k tomu dopracuju :).

  • Při jarní a podzimní očistě mi pomohl přípravek CleanInside

Je to vlákninový doplněk, který mi už 2 roky pravidelně pomáhá s nadměrným nadýmáním, nafouklým bříchem. Mně stačí brát 1 měsíc – 1 balení. Prodávají i jako balíček s večerním čajem a protiparazitárním přípravkem. Jednou za rok doporučuju každému. Samozřejmě některé zdravotní stavy jsou vyjímky, a přípravek pro ně není vhodný, přečtěte si na webu, zda je to pro vás. Jako vedlejší efekt mi pomohl úplně se zbavit menstruačních bolestí, takže pokud vás toto trápí, určitě vyzkoušejte.

Terka je skvělá, pokud hodláte radikálně měnit svůj životní styl, velmi mně pomohla. Doporučuju, zejména, pokud máte děti s atopickým ekzémem, astmatem a jinými chronickými trablemi, ale klidně to může být i pro dospělé.

  • Po ženské stránce, sebevědomí, kráse a svým životní stylem mě hodně ispiruje Míša Měřínská a její projekt Magicky ženská,

na kterém spolupracuju. Míša je velmi inspirativní, hodně na jejím instagramu ve stories, které přidává poctivě každý den, a v online kurzech. Naučila mně například starat se o pleť a věnovat péči o sebe víc času a nalíčit se jen tak, pro dobrý pocit, i když jsem třeba celý den doma :).

  • Na chronické ženské záněty teď zrovna úspěšně testuju Yoni steaming (ženskou bylinnou napářku). Vypadá, že to fakt funguje, tak vám to sem s klidným svědomím píšu taky.
  • Podporuju imunitu tím, že jíme hodně vařené zeleniny teď v zimě, kvašené zelí. Ovoce, hlavně pomeranče (obsahují nejvíce vitaminu C a jablka). Vařím několika hodinové vývary. Místo klasického cukru používám kokosový nebo med. Omezuju mléko a mléčné výrobky, zpracované potraviny (mimochodem, víte, že ve školce pořád děti učí, že mléko je zdravé?). Nepřeháníme to se sladkostmi, občas si tu kvalitní čokoládu nebo Strážnické brambůrky prostě dám :).

  • Ohledně vzorců chování doporučuju pravidelnou sebereflexi,

sledovat svoje chování, zejména v krizových situacích, jak automaticky reagujete. Nenechat se vtáhnout, ale pozorovat se. Člověk pak kouká, co se z něj souká. Naše chování jsou z veliké částí naučené a převzaté vzorce. Pozorujte, které vám fungují více a které méně. Ty co nefungují vědomě měňte, i když to jde sakra ztuha někdy a trvá to. Píšu si deník, kde to všechno můžu odložit jako těžký batoh a nebo řešit. Ne pravidelně, na to nemám disciplínu, ale aspoň jednou za pár dní.

  • Taky mi pomohlo mít vize, cíle, kreslit si vision board, abych věděla, co vlastně v životě chci a kam jdu.
  • Všímat si pozitivních věcí, více děkovat, být vděčná, několikrát denně za všchno dobré,

protože opět, na co se zaměřujeme, to roste, a to je fakt. I když si asi někteří už fakt budete myslet, že už se ode mně v životě nenecháte vyfotit, že mi fakt hráblo, přiznám se vám, že mám dokonce doma takový svůj malý ezo-koutek vděčnosti na poličcce, kde mám krásný nekonečný kalendář od kamarádky Jarky Šrámkové s moudrým citátem na každý den, který si můžete koupit v odkaze, a taky kartičky hojnosti od druhé kamarádky a koučky Lindy Berger, svíčku, kterou si tam někdy zapálím, písek ze Sahary v lahvičce, který mi připomíná svobodu a chodím si tam občas připomenout, co je důležité a dělá mi to dobře, jen se zastavit, otočit kalendář, říct si, z čeho mám dneska radost a za co děkuju.

  • Poslouchám hypnoterapie od Marisy Peer (její přednášky můžete omrknout zdarma na Youtube tady), kterou sleduji už víc jak 10 let nebo od Paula McKenny, na kterého mi dala v poslední době tip další kamarádka a je skvělý (vše v angličtině). To je tak úžasný mít kolem sebe lidi, se kterými se můžeme navzájem inspirovat! 🙂 Uvědomuju si to, jak vám je tu všechny jmenuju, když píšu tenhle článek.  Protože věřím tomu, že přes racionální myšlení se k podvědomým vzorcům prostě nedostaneme.
  • Marisa mě inspirovala výborným cvičením, které si může vyzkoušet každý, pokud máte v sobě ne-dost-dobrácký pocit, rtěnkou si napíšete do koupelny na zrcadlo I am good enough. Nebo na papírek a přilepte.Česky – Jsem dostatečná, jsem dost dobrá, co vám přijde lepší, překlad této věty mi úplně nezní. Necháte to tam týden a pozorujete, co to s vámi při pohledu do zrcadla dělá, pokaždé, když projdete, tak si to připomenete, usmějete se na sebe. Se mnou to opravdu pracovalo. Opakovala jsem to už několikrát.
  • Každý den cvičím jógu, když nemám čas, dám alespoň 2x – 3x pozdrav slunci, který najdete všude na Youtube. Pokud nemůžu jít na lekci jednou za týden, najdu něco na Youtube, můj favorit je vinyasa yoga. Úžasně to uklidňuje hlavu a protáhne tělo.
  • Vědomě zastavuju negativní myšlenky, když se mi to daří. Není to pokaždé, ale důležitý je záměr nevzdávat se
  • Věnuju se osobnímu rozvoji. Poslední kurz, který jsem absolvovala byl od T. Harva Ekera – Mastering Happiness Mastering Life, který taky můžu doporučit. Jeho dvouhodinovou ochutnávku si můžete pustit zde zdarma.Teď v karanténě je na to ideální doba :).
  • Dělám práci, kterou miluju a jsem v ní svobodná
  • S podnikatelskými kamarádkami děláme konstelace, které mi pomáhají získávat souvislosti a nadhled
  • Taky je v neposlední řadě jako balzám dělat si radost, mít radost s dětmi, tulit se, vytvářet hezké okamžiky s mužem, být s přáteli, prostě produkovat oxytocin :). Zrovna o tom se na Heal Summitu mluvilo jako o jedné z nejdůležitějších 9 věcí, které pomohli lidem překonat rakovinu v jednom průzkumu o tom, jak se lidi uzdravili. Rozhodně doporučuju si zvát do života víc radost a dělat si ji.
  • V podnikání a na cestě ke svobodě mi pomol film Myšelním k bohatství, kurz Stáni Stiborové se kterou spolupracuju Podnikání z pláže, Test dynamiky bohatství a živý seminář Milionaire Mind Intesive.

Mám v hlavě toho tolik, co ještě chci objevit a vyzkoušet. A taky spoustu věcí, co jsem vyzkoušela a nefungujou a já si namlátila několikrát hlavu. Hledám. Jsem na cestě. Vím, že potřebuju víc posílit imunitu, víc upravit stravu a hlavně odstranit příčínu.

Ale to, co jsem sem sepsala, tak mi opravdu funguje :). Třeba tento článek pomůže inspirovat a nastartovat i tu vaši cestu za zdravím, která bude úplně jiná, a zodpovědností za svoje zdraví, myšlenky a činy a celkově za lepším životem, pokud máte pocit, že není teď takový, jaký ho chcete.

Možná zrovna teď je ten správný čas začít jinak a lépe. 

Chtěla jsem jen na závěr říct, že za žádné zde doporučené produkty nemám provizi a ani jinak z nich neprofituju. Jen jsem chtěla podpořit lidi nebo produkty, co pomohli mně a sdílet, co mi funguje, s respektem, že každý má jinou cestu a každému může fungovat něco jiného. Ale vždycky se dá něco udělat.

A tady je slíbená vizualizace zdraví podle Dr. Hamiltona. Pokud chcete víc, můžete zabrousit i na jeho stránky.  Je to fakt sympaťák se silným (tuším Skotským) přízvukem :).

 

PS: Budu ráda, když tenhle článek otevře sdílení, když mi sami doporučíte nebo nasdílíte pod článek do komentářů nebo na Facebook tipy, co fungují vám. Můžeme se tak podpořit v tuhle chvíli, kdy je to potřeba a dát si tipy, jak podpořit zdraví, imunitu nebo jak odstranit nefunční vzorce a opravdové příčiny nemocí. A snad jsem někoho inspirovala a pomohla na jeho cestě. Protože to bylo cílem tohoto článku.

Komentáře